Kerst! - Reisverslag uit Canzibe, Zuid-Afrika van Anne Oosten Slingeland - WaarBenJij.nu Kerst! - Reisverslag uit Canzibe, Zuid-Afrika van Anne Oosten Slingeland - WaarBenJij.nu

Kerst!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 December 2007 | Zuid-Afrika, Canzibe

Lieve allemaal,


Ruim anderhalve maand in Canzibe, de kerstdagen in zicht……genoeg redenen om iets van me te laten horen.

Te beginnen met jullie allemaal hele fijne kerstdagen te wensen en alle goeds voor het nieuwe jaar. Kreeg net foto’s uit Nederland van prachtige besneeuwde bomen en schaatsende mensen op meren en rivieren, dus een echte kerstsfeer in Nederland! Heerlijk en mooi, geniet van die winterse pracht!

Hier is het het tegenovergestelde, de warmste dag sinds ik hier ben aangekomen, dus in hemd en korte broek achter de computer. Geen kerstboom, lichtjes en ballen, maar een leuk vooruitzicht omdat Judith hier kerst komt vieren!! Bovendien vanavond misschien bezoek van Jackie die door Zuid-Afrika reist, dus qua aandacht niks te klagen!

De afgelopen twee maanden waren behoorlijk hectisch door verandering van omgeving. Weg uit vertrouwde Qumbu met vertrouwde mensen en huis, naar Canzibe bij vrienden en de rest nieuw. Was echt een beetje ontheemd. Nu echter begin ik het ziekenhuis en verpleegkundigen te kennen, is mijn huis weer mijn huis en begint de rust te komen.

Kerst is echter niet de rustigste periode in Zuid-Afrika. Iedereen die in een grote stad werkt komt terug naar het platteland, naar de familie. Al dan niet in een erg zieke toestand. Vreselijk om te zien hoe laat mensen medische hulp zoeken en hoe weinig je dan vaak voor ze kunt doen.
We proberen ook zo veel mogelijk patiënten naar huis te laten gaan om thuis de kerst te vieren. Vanmiddag toonde me dat de realiteit buiten het ziekenhuis, toen ik tijdens mijn wandeling door het bos een jonge vrouw met twee kinderen zag staan naast een magere man met snelle ademhaling, zittend op de grond. Deze plek is 500 meter buiten het ziekenhuis. Hij wist me duidelijk te maken dat hij van de TB afdeling kwam en naar huis ging voor kerst…….waarschijnlijk een lange afstand te lopen voor de boeg, geen auto om hem te brengen, dus een aanslag op zijn al slechte conditie. Ik hoop dat hij veel voldoening haalt uit het feit dat hij bij zijn familie kan zijn tijdens de kerst.

Kerst lijkt hier ook een ander feest dan in NL, doordrenkt met alcohol en daardoor veel snij en schietwonden. Ik had gisteravond dienst en heb een jongen van 19 niet kunnen helpen zijn oog te behouden aangezien dat helemaal in stukken gesneden was! De rest van zijn leven blind aan een oog door een avond drinken!

Het werk in Canzibe is duidelijk drukker dan in Nessie Knight en de patiënten lijken zieker. Erg leuk is de interactie met de andere artsen (Milja en Simone, twee Nederlandse artsen, Chad een Zuid-Afrikaanse arts die helaas weg gaat in Januari, Dr. Waba een Nigeriaan), continu overleg, of tijd om af te blazen. Iedereen is even gedreven om een goede diagnose te stellen en alles voor de patient te doen, heerlijk! Qua niveau van verpleegkundig personeel is het vergelijkbaar met Qumbu.

Privé…… een duidelijk drukker sociaal leven, altijd wel iemand in de buurt, eten samen of even een zelfgebakken iets langsbrengen. Merk dat ik het bijna teveel vind en behoefte heb aan rust, zeker omdat de dagen zo vol zijn. Ik woon in een gedeelte van een groot huis met eigen badkamer en binnenkort hoop ik eigen keuken. Aan de andere kant wonen studenten en mensen die stage lopen, dus dat verandert regelmatig. Als ik alleen wil zijn moet ik dat dus duidelijk aangeven, de deur dicht en even geen anderen!!
Ik ben nog steeds heel blij met kleine Thanda. Ze is nu bijna 5 maanden en groeit als kool. Ze luistert al heel redelijk, maar training blijft nodig. Ze slaapt nu buiten voor mijn huis en blijft daar heel braaf. Haar zusje, Panda, is regelmatig bij Milja en het is fantastisch om die twee samen te zien spelen. Dan is Thanda heel druk, maar in de avonden ligt ze voor pampes in mijn huis (of in mijn hangmat!! Zie foto)

De komende week nog twee dagen werken en dan vakantie!! Voor een week ga ik met Judith naar Drakensbergen en Hogsback. Oud en Nieuw in Canzibe. Kijk er enorm naar uit!

Ik ga proberen ook wat foto’s op deze site te zetten dan krijgen jullie een indruk!!

Geniet van alle feestdagen en vrije dagen, doe een extra rondje op de schaatsen voor mij dan neem ik een zonnestraal voor jullie in me op!


Veel liefs Anne

  • 24 December 2007 - 19:01

    Arnoud:

    Hoi Anne,

    Hoop dat je niet te hard hoeft te werken tijdens kerst. We zullen op je proosten in ieder geval.
    Ik ben inmiddels terug maar zoals je weet al snel weer in ZA: zie je dus over een paar maanden. Geniet van de zon en daarna Drakensbergen!

    Besito,
    Arnoud

  • 02 Januari 2008 - 14:35

    Eefje:

    Hi Anne,

    Happy new year!! Heb je het lekker kunnen vieren of hard aan het werk geweest?
    Leuke site en lieve foto van Thanda!
    Hoe was je vakantie? Hier ook lekker vakantie kunnen vieren, maar vandaag weer aan de slag...
    Ben benieuwd naar de foto's!

    Liefs Eefje

  • 05 Januari 2008 - 17:06

    David:

    Ha zuzzie.

    Nog een gelukkig nieuw jaar! Ik hoop dat je vakantie leuk was! Tot snel! (mei waarschijnlijk?)

  • 05 Januari 2008 - 21:34

    Barbara:

    Hi Anne,
    GELUKKIG NIEUWJAAR!! Dat 2008 een super jaar voor je gaat worden! Heb je een goeie vakantie gehad? Hier net wat andere ziektebeelden met kerst (100.000 x RS!) ben nu weer in het Sophie...weer een uitdaging.
    Succes!
    lfs, barbara

  • 06 Januari 2008 - 09:26

    Marije:

    lieve Anne

    een heel goed 2008 en alle liefs en succes van ons allemaal,
    Marije, Bernd, en de 3 T's.

  • 06 Januari 2008 - 21:05

    Michele Tournier:

    allereerst de beste wensen voor 2008!!

    Handig deze site, leuk weer wat te horen.
    In tegenstelling tot wat jij allemaal meemaakt is het hier in Rdam relatief rustig. Ook in Maassluis waar ik nu werk de nl huistuin en keuken huisartsgeneeskunde (als je dat zo mag stellen). En sofie groeit als kool, nu inmiddels 1 1/2 jr en een echt mensje met haar eigen wil. erg leuk

    groeten michele

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Canzibe

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Maart 2008

Paasweekend en alles daaraan vooraf!

19 Januari 2008

Zon, zee en weekend!

06 Januari 2008

Vakantie

23 December 2007

Kerst!

17 December 2007

Nieuwe manier van updates!!
Anne

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 10370

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: